Jaworzno wprowadza nowe zasady wywozu nieczystości z oczyszczalni przydomowych

2 min czytania
Jaworzno wprowadza nowe zasady wywozu nieczystości z oczyszczalni przydomowych


Jaworznianie korzystający z przydomowych oczyszczalni ścieków muszą przygotować się na ważne zmiany w zasadach wywozu nieczystości. Nowe regulacje, które zaczną obowiązywać już od lipca, mają na celu lepszą ochronę środowiska i skuteczniejszą kontrolę systemu kanalizacyjnego w mieście.

  • Nowe zasady dotyczące oczyszczalni ścieków w Jaworznie
  • Jak Jaworzno zadba o przestrzeganie nowych przepisów

Nowe zasady dotyczące oczyszczalni ścieków w Jaworznie

Od 1 lipca mieszkańcy Jaworzna, którzy posiadają przydomowe oczyszczalnie ścieków, będą musieli dostosować się do nowych wymogów dotyczących częstotliwości opróżniania zbiorników na nieczystości ciekłe. Zmiany wynikają z uchwały Rady Miejskiej Jaworzna podjętej 29 maja 2025 roku, która aktualizuje dotychczasowy regulamin utrzymania czystości i porządku w mieście.

W praktyce oznacza to, że właściciele oczyszczalni wyposażonych w instrukcję eksploatacji producenta zobowiązani są do opróżniania osadników zgodnie z tymi wskazaniami, jednak nie rzadziej niż co 24 miesiące. W przypadku braku takiego dokumentu, konieczne będzie opróżnianie zbiornika przynajmniej raz na rok. To precyzyjne określenie terminów ma zapobiec zaniedbaniom i minimalizować ryzyko zagrożeń sanitarnych.

Jak Jaworzno zadba o przestrzeganie nowych przepisów

Realizacja tych zmian będzie nadzorowana przez Biuro Gospodarki Komunalnej oraz Straż Miejską, które otrzymały odpowiednie upoważnienia od Prezydenta Miasta Jaworzna. Władze miasta już rozpoczęły kampanię informacyjną – wiadomości o nowych obowiązkach pojawią się na tablicach ogłoszeń oraz przystankach autobusowych, a także zostaną przekazane lokalnym mediom.

Dla mieszkańców oznacza to konieczność większej uwagi wobec stanu swoich oczyszczalni. Właściciele powinni dokładnie znać instrukcje producenta swoich instalacji (jeśli takie posiadają), regularnie dbać o terminowe opróżnianie zbiorników oraz przechowywać dowody wykonanych usług, np. rachunki od firm asenizacyjnych. Dokumenty te mogą być wymagane podczas kontroli prowadzonych przez miejskie służby.

Według informacji z: Urząd Miejski Jaworzno

Autor: krystian