Samorządy uczniowskie w dialogu o przyszłości jaworznickich szkół
W obliczu planowanych reorganizacji w lokalnych szkołach, władze postanowiły zaangażować uczniów w proces konsultacji. Spotkania z samorządami uczniowskimi oraz przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miasta mają na celu wypracowanie rozwiązań, które będą odpowiadały na zmieniające się potrzeby edukacyjne społeczności.

Spotkanie z uczniami – głos młodzieży w ważnych decyzjach

W minionym tygodniu Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. oświaty i współpracy akademickiej, Tomasz Jewuła, wraz z Naczelnikiem Wydziału Edukacji Ireną Wojtanowicz-Stadler, zorganizował spotkanie z przedstawicielami samorządów uczniowskich szkół ponadpodstawowych. Uczestnicy rozmów dyskutowali na temat planowanych zmian, które mogą dotknąć I Liceum Ogólnokształcące, III Liceum Ogólnokształcące oraz Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. Uczniowie mieli okazję wyrazić swoje obawy oraz zadawać pytania dotyczące przyszłości swoich placówek.

Reorganizacja szkół – przyczyny i planowane zmiany

Decyzje o reorganizacji szkół są wynikiem analiz demograficznych oraz decyzji spółki Tauron Wytwarzanie S.A., dotyczącej dostaw ciepła do budynków szkolnych. Przedstawiciele gminy zapewniali, że wszelkie działania są podejmowane z myślą o zapewnieniu optymalnych warunków edukacyjnych. W związku z tym powołano zespół konsultacyjny, który ma na celu wypracowanie najlepszych rozwiązań. W jego skład weszli radni, dyrektorzy szkół, nauczyciele oraz przedstawiciele rad rodziców i związków zawodowych.

Propozycje zmian w strukturze placówek edukacyjnych

W wyniku prac zespołu konsultacyjnego zaproponowano kilka kluczowych zmian, które mają być przedstawione Radzie Miejskiej. Wśród najważniejszych działań znalazły się:

  1. Połączenie Szkoły Podstawowej nr 2 ze Szkołą Podstawową nr 7: Szkoła Podstawowa nr 2 ma zostać przeniesiona do budynku SP 7, która przyjmie nazwę SP 2, co pozwoli na kontynuację tradycji edukacyjnej.
  2. Fuzja III Liceum Ogólnokształcącego z I Liceum Ogólnokształcącym: Obie szkoły będą funkcjonować wspólnie w jednym budynku, co zapewni uczniom przechodzenie do nowej placówki wraz z dotychczasową kadrą nauczycielską.
  3. Przeniesienie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego: CKZiU ma przenieść swoją działalność do nowej lokalizacji, co ma ułatwić dostęp do szkoły dla uczniów.

Wyzwania i cele reformy edukacyjnej

Tomasz Jewuła podkreślił, że decyzje o reorganizacji nie były łatwe, ale mają na celu poprawę warunków edukacyjnych oraz efektywne wykorzystanie zasobów miejskich. Zaznaczył, że brak alternatywnego źródła ciepła dla budynku CKZiU jest poważnym problemem, który wymaga natychmiastowych działań. Mimo trudności, władze są zdeterminowane, aby wprowadzić zmiany, które odpowiedzą na wyzwania demograficzne oraz potrzeby mieszkańców. Istotne jest, by mieszkańcy byli pewni, że wszystkie decyzje są starannie analizowane, a ich dobro jest priorytetem.

Przyszłość jaworznickiej oświaty – co nas czeka?

Najbliższe miesiące będą kluczowe dla przyszłości lokalnych szkół. Propozycje zmian zostaną formalnie rozpatrzone przez Radę Miejską, co może wprowadzić istotne zmiany w układzie placówek edukacyjnych. Mieszkańcy mogą być pewni, że działania te mają na celu stworzenie nowoczesnej sieci szkół, która będzie odpowiadać na zmieniające się realia. Reorganizacja to nie tylko wyzwanie, ale także szansa na poprawę jakości edukacji w regionie.


Na podst. UM Jaworzno