JAVelo zostaje po staremu dla posiadaczy Jaworznickiej Karty Mieszkańca

Podczas sesji Rady Miejskiej w Jaworznie zapadła decyzja o zmianach w zasadach działania systemu roweru miejskiego, ale mieszkańcy z Jaworznicką Kartą Mieszkańca nie odczują podwyżek za krótkie wypożyczenia. System przejdzie też krótki przegląd techniczny przed kolejnym sezonem – to chwila przerwy i porządków, a nie rewolucja w ulgach.
- W Jaworznie abonamenty krótkoterminowe dla posiadaczy J-ki bez podwyżek
- Jaworznicki Rower Miejski - co zmienia się dla pozostałych użytkowników
- Statystyki, zużycie i przerwa techniczna przed nowym okresem
W Jaworznie abonamenty krótkoterminowe dla posiadaczy J-ki bez podwyżek
Radni przyjęli modyfikacje taryf, jednak osoby, które rozliczają podatki w mieście i mają Jaworznicką Kartę Mieszkańca, zachowają dotychczasowe warunki krótkoterminowych wypożyczeń. Dla nich stawki pozostają następujące:
- miesięczny abonament krótkoterminowy 25 zł,
- roczny abonament krótkoterminowy 125 zł,
- opłata za każdą minutę po przekroczeniu czasu abonamentu 5 groszy za minutę.
Preferencyjne zasady utrzymano też dla innych form korzystania z systemu.
Jaworznicki Rower Miejski - co zmienia się dla pozostałych użytkowników
Taryfa Rodzinna zostanie zastąpiona Taryfą Podstawową. Nowe reguły dla użytkowników niezwiązanych z J-ką przewidują m.in. pierwsze 10 minut za darmo, a każda kolejna minuta po przekroczeniu tego limitu będzie kosztować 10 groszy. Abonamenty będą wyglądać inaczej:
- miesięczny abonament ogólny 50 zł (dla posiadaczy J-ki nadal 25 zł),
- roczny abonament ogólny 250 zł (dla posiadaczy J-ki nadal 125 zł),
- miesięczny abonament dla pracowników partnera 20 zł,
- opłata za minutę po przekroczeniu abonamentu 10 groszy.
W zakresie wypożyczeń długoterminowych od 1 stycznia 2026 miesięczna opłata zostanie ustalona na 75 zł - stawka ta pozostaje konkurencyjna wobec ofert z innych miast.
Statystyki, zużycie i przerwa techniczna przed nowym okresem
System liczy obecnie 21 stacji, 50 rowerów krótkoterminowych i ponad 171 rowerów długoterminowych. Od startu w 2023 roku do jesieni 2025 użytkownicy pokonali łącznie około 580 tys. km – w tym około 380 tys. km na rowerach krótkoterminowych i ponad 200 tys. km na długoterminowych. Łączny czas wypożyczeń krótkoterminowych to 64 tys. godzin, a ogólna liczba wypożyczeń sięgnęła niemal 134 tys. Najwięcej wypożyczeń odnotowano w 2024 roku - ponad 60 tys..
Intensywne użytkowanie i akty wandalizmu oznaczają rosnące koszty serwisu. W 2025 roku operator wymienił ponad 1,6 tys. części, a co najmniej jeden rower musiał zostać trwale wycofany z powodu uszkodzenia ramy. Aby zachować dostępność, wprowadzono rowery zapasowe, co generuje dodatkowe wydatki. Miasto dofinansowuje system z budżetu — podobnie jak w przypadku transportu publicznego, nie jest on w pełni samofinansujący się.
Z powodów organizacyjnych i technicznych w grudniu br. planowana jest przerwa w działaniu krótkoterminowych wypożyczeń. Trzeba rozliczyć poprzednią umowę, zinwentaryzować około 8 tys. kont użytkowników, przeprowadzić aktualizację oprogramowania i dodatkowe przeglądy techniczne. Stany kont będą zachowane, a ponowne uruchomienie systemu zaplanowano na styczeń 2026.
Jak to wpłynie na mieszkańca i co warto zrobić teraz
Większość dotychczasowych wypożyczeń krótkoterminowych była krótkich i bezpłatnych – to klucz do popularności systemu, ale też źródło kosztów serwisowych. Dla użytkowników z J-ką nic się nie zmienia, warto jednak sprawdzić ważność karty i stan konta przed przerwą techniczną. Jeśli ktoś rozważa dłuższy wynajem od nowego roku, trzeba w kalkulacji uwzględnić nową opłatę długoterminową 75 zł miesięcznie od 1 stycznia 2026. Przed grudniową przerwą dobrze zaplanować przejazdy i ewentualne doładowania konta – po wznowieniu usługi salda zostaną przywrócone.
na podstawie: Urząd Miejski Jaworzno.
Autor: krystian

